CMS WordPress pôvodne vznikol v roku 2003. Od tej doby sa stal jedným z najpopulárnejších CMS systémov. Dôkazom je to, že ho používajú aj hráči, ako PlayStation, Sony Music, CNN. Pôvodne to bola hlavne blogovacia platforma, no dnes sa dá používať mnohými spôsobmi. Napríklad viete si na nej postaviť aj eshop.
Woocommerce
Tvorba a správa eshopu pod WordPressom bola možná po niekoľkých rokoch po jeho vytvorení. Ale pomyselnou revolúciou bol rok 2011, keď vznikol známy plugin WooCommerce.
Jeho hlavné výhody
Jednoduchosť a flexibilita: WooCommerce je ľahko inštalovateľný a prispôsobiteľný, čo umožňuje rýchle vytvorenie e-shopu aj pre menej technicky zdatných používateľov.
Open-source a bezplatný základ: Základná verzia je zadarmo a open-source. To znižuje počiatočné náklady na spustenie vášho internetového obchodu.
Rozsiahly ekosystém doplnkov: S množstvom dostupných rozšírení a pluginov viete ľahko pridávať nové funkcie a prispôsobovať si web podľa svojich potrieb.
Integrácia s WordPress: Môžete skĺbiť výhody e-shopu a CMS systému WordPress – napr. okrem predaja produktov/služieb aj tvoriť zaujímavé články.
Škálovateľnosť: WooCommerce sa dá prispôsobiť pre akýkoľvek e-shop. Nezáleží, aké predávate produkty alebo služby.
Aktívna komunita a podpora: Vďaka veľkej komunite vývojárov a používateľov je k dispozícii množstvo zdrojov, návodov a podpory.
Alternatívy WooCommerce
Tak ako všetko v digitálnom svete, aj WooCommerce má svoje alternatívy. Medzi tie najznámejšie patria
Shopify: Shopify je samostatná služba, ale je možné ju integrovať aj do WordPressu.
Magento Open Source: Eshopové riešenie od firmy Magento
FastSpring: Jedna z alternatív k WooCommerce. Umožňuje používať shortcody, pridávať produkty na web atď…
Pluginy
Ak sa už rozhodnete pre e-shop pod hlavičkou WordPressu, určite by ste mali používať aj tieto pluginy.
GDPR/CCPA Cookie Consent Complianz | GDPR/CCPA Cookie Consent: Nesmierne dôležitou vecou pri webových obchodoch je ochrana osobných údajov. Na tento účel skvele poslúži toto rozšírenie, známe aj pod skráteným názvom Complianz. Dokážete presne nastaviť súhlas s uchovávaním údajov a to tak, aby nebol narušený používateľský zážitok (UX) pre zákazníka.
Groups WooCommerce: Môže sa stať, že budete potrebovať rozdeliť zákazníkov do skupín. Napríklad kvôli zľavám, vernostným programom, prístupom k obsahu a podobne. Dokáže to aj tento plugin. Umožňuje tvorbu skupín na základe zakúpených produktov, robiť časovo obmedzené akcie a taktiež podporuje členstvo s opakovanými platbami.
Yoast SEO: SEO (optimalizácia údajov pre vyhľadávače) je pre e-shopy kľúčové. K nemu budete potrebovať aj plugin. Jedno z najznámejších riešení je Yoast.
Pomôže vám optimalizovať váš obsah na webe, automaticky vygeneruje XML sitemapy, vie vytvoriť omrvinkovú navigáciu a ďalšie činnosti… Naplno ho síce využijete, keď máte prémiovú verziu, no vie byť nápomocný aj bezplatne.
W3 Total Cache: Ak budete mať vo svojom elektronickom obchode veľa položiek, môže to spomaliť celú stránku. V súčasnom digitálnom svete je nevyhnutné, aby sa web načítal do troch sekúnd. Inak ho človek opustí.
Riešením na tento problém je Cache plugin, napr. W3 Total Cache. Podstatou cachovania (poslovenčene kešovania) je ukladanie súčastí webu do dočasnej pamäte (cache). Keď niekto navštívi vašu stránku, server nemusí zakaždým generovať celý web nanovo, ale namiesto toho zobrazí už predpripravenú verziu.
Wordfence Security: Weby na internete sú vystavené rôznym útokom. Existuje veľa rôznych škodlivých aplikácii (botov, ktoré sa snažia vložiť svoj obsah na stránky), mnoho vírusov, ktoré sa ich snažia napadnúť. U e-shopu, ktorý by mal zarábať a chrániť citlivé údaje, je tento problém dvojnásobný.
Preto treba využiť nejaké riešenie na jeho zabezpečenie – napr. Wordfence Security. Medzi jeho najväčšie výhody patria:
Firewall: Chráni web pred škodlivými útokmi, blokuje podozrivé IP adresy.
Ochrana pred škodlivým softvérom: Pravidelne kontroluje súbory, témy a pluginy na prítomnosť škodlivého kódu, zadných vrátok a iných zraniteľností.
Ochrana pred brute force útokmi (útokmi hrubou silou): Obmedzuje počet pokusov o prihlásenie, aby zabránil hackerom uhádnuť vaše prihlasovacie údaje.
Monitorovanie prevádzky: Poskytuje podrobné informácie o návštevnosti vašej stránky, o ľuďoch, ktorí sa pokúšajú prihlásiť, a blokovaných IP adries.
Bezpečnostné upozornenia: Upozorní vás na dôležité bezpečnostné udalosti, ako sú pokusy o prihlásenie, zmeny na vašej stránke alebo zraniteľnosti vo vašich pluginoch a témach.
Zabezpečenie prihlasovacej stránky: Pridáva ďalšie vrstvy ochrany na vašu prihlasovaciu stránku, vrátane dvojfaktorovej autentifikácie.
Ďalšie pluginy
Toto bolo 5 hlavných pluginov, ktoré by mal obsahovať váš elektronický obchod Tu je niekoľko ďalších, ktoré určite oceníte:
Head & Footer Code: Umožňuje pridať kódy (hlavne meracie) do hlavičky alebo päty. Pri aktualizácii témy kód ostane nezmenený na svojom mieste.
Redirection: Môže sa stať, že nejaký tovar prestanete predávať alebo sa zmení jeho názov. V takomto prípade je vhodné presmerovať stránku na inú. S Redirection to nemusíte robiť ručne, ale viete si to vyklikať.
WP Rocket: Komplexné zlepšenie výkonosti webu. Jeho súčasťou je cachovanie, optimalizácia databázy a zároveň je navrhnutý, aby bol kompatibilný aj s WooCommerce. Nevýhodou je, že je platený.
Všetky spomenuté pluginy samozrejme majú aj viacero alternatív. Pred ich nasadením je nevyhnutné otestovať váš obchod, či funguje podľa vašich požiadaviek a po nasadení sledovať novinky (môže sa stať, že objavite lepšie riešenie).
Záver
Eshop pod platformou WordPress je vynikajúcim nástrojom pre tých, ktorí chcú efektívne vstúpiť do sveta e-commerce. Vďaka tomu dokážete jednoducho a rýchlo vytvoriť a spravovať svoj online obchod. Flexibilita, škálovateľnosť a rozsiahly ekosystém pluginov umožňujú prispôsobiť stránku tak, aby vyhovovala špecifickým potrebám vášho podnikania.
Volám sa Tomáš Karľa. Venujem sa WordPress a digitálnemu marketingu. Medzi moje záľuby patrí rock/metalová muzika, písanie článkov, história, fantasy literatúra a podobne.